15 jun 2023

10 gode råd til at give værdifuld feedback

Feedback kan leveres på mange måder, men hvordan gør du det bedst? Vi har samlet 10 gode råd fra vores HR-ekspert og Senior Manager Mette Nørlem til, hvordan du giver konstruktiv feedback, der løfter medarbejdere og virksomhed til et højere niveau.

 

Hvordan skaber du en feedback-kultur i din virksomhed, der fremmer både trivsel og udvikling? Det er et spørgsmål, der kræver indsigt i både menneskelig adfærd og god, konstruktiv kommunikation. Dét sætter vi fokus på her. 

 

Det vigtigste udgangspunkt for at få succes med sin feedback-kultur er tillid og tryghed mellem ledere og medarbejdere. Den skabes over tid, ligesom feedback-kultur ikke opstår fra den ene dag til den anden. Den skal arbejdes ind i virksomheden - æltes, formes og smages til, indtil du til sidst har bagt det perfekte brød. 

 

Læs: Feedback-kultur styrker din virksomhed 

 

Her får du vores 10 bedste råd til, hvordan du kommer godt i gang med at give feedback: 

 

  1. Tænk på tid og sted

    Hvor og hvornår er det bedst at give feedback? Det afhænger helt af, hvilken type feedback du vil give. Er den positiv eller negativ, tung eller let?  


    En tung feedback, der kræver store ændringer, skal du fx undgå at give om morgenen. Her får medarbejderen ikke mulighed til at fordøje ordene ordentligt, fordi en hel dags opgaver venter forude. Negativ feedback bør heller ikke gives på et fællesmøde eller lige inden medarbejderen går på weekend.


  2. Fortæl, hvad formålet er

    Når du skal give feedback, så start med at fortælle, hvad formålet er. Det er vigtigt, at medarbejderen forstår, at feedbacken ikke er kritik, men en forudsætning for læring og udvikling. Det gavner både medarbejderens motivation for at dygtiggøre sig eller ændre adfærd, jeres team som helhed og i sidste ende virksomheden.


  3. Vær konkret

    Mange af os går i forsvarsposition, hvis vi angribes med generelle floskler om noget, vi har gjort eller ikke gjort. Derfor er det godt at tage udgangspunkt i en konkret handling eller adfærd, når du skal give feedback. 


    Måske synes du ikke, din medarbejder er god nok til at hjælpe sine kolleger. Men i stedet for at sige: ”Du hjælper aldrig dine kolleger”, så vær specifik: ”I tirsdags bad Katrine om din hjælp, men du afslog.” Med konkrete eksempler har du et bedre udgangspunkt for en positiv dialog. 


  4. Gå efter bolden, ikke personen

    Sæt den handling eller adfærd, som kan forbedres eller ændres i centrum, når du skal give feedback, og undgå at komme med personlige anklager. Bliver den negative feedback meget personlig, kan den hurtigt opfattes som et angreb – og det kommer der sjældent noget godt ud af.


  5. Invitér til dialog

    God feedback handler om dialog og skal ikke være en lang kritisk enetale. Så fremfør ærindet og det, du ønsker at tale om, og lad medarbejderen være en del af samtalen.

     
  6. Husk det positive

    Hvis din feedback er negativ og går på en forbedring i enten handling eller adfærd hos din medarbejder, er det godt at følge op med noget positivt. Fx: ”Jeg synes ikke, din reaktion overfor Philip var okay, men det var godt, at du…” Det giver medarbejderen en følelse af også at bidrage med noget godt.


  7. Vær opmærksom på dit sprog

    Dit sprog er afgørende for medarbejderens oplevelse og reaktion, når du skal give feedback. En kritisk og nedladende tone får de fleste mennesker til at gå i forsvarsposition. En naturlig mekanisme er, at medarbejderen lukker af for dine inputs, mens hun tænker på, hvordan hun bedst kan forsvare sig. Så undgå den hårde tone – herunder ord som ’skuffet’, ’fejl’ og ’utilstrækkelig’. Brug hellere bløde formuleringer som: ”Jeg så, at du havde svært ved…”, ”jeg oplevede, at du…”


  8. Undgå at fremsætte antagelser og formodninger

    Ved du med sikkerhed, hvad din medarbejders handlinger eller adfærd skyldes? Formentlig ikke. Derfor skal du undgå at komme med antagelser og formodninger om det, når du giver feedback. Det vil ofte virke provokerende på medarbejderen, at du tror, du ved, hvordan han har det. Måske skyder du helt ved siden af. Så hold dig i stedet på din egen banehalvdel med formuleringer som: ”Jeg ser…”, ”jeg oplever...”, ”jeg føler…”.


  9. Giv gode råd, og søg løsninger sammen

    Når feedbacken er givet, skal medarbejderen have lov til at reflektere over den og afgøre, om eller hvordan han vil arbejde med den. Men det kan være fint at kigge på løsninger sammen, mens I har dialogen, og her er det også ok at give gode råd. Men husk, at det er medarbejderen, der afgør, om rådene skal bruges.


  10. Giv feedbacken hurtigt

    Gå lige til sagen, når du skal give feedback. God feedback skal give anledning til eftertænksomhed, og derfor er det en god idé at være hurtig og konkret i din levering. Lange indledende forklaringer og small talk efterlader medarbejderen med en masse tanker om, hvad der kommer. 

    Hvis du omvendt giver feedbacken med det samme og efterfølgende indleder en længere snak, så vil medarbejderen måske sidde og spekulere over det, der er blevet sagt og ikke være til stede i samtalen. Så vær hurtig og konkret, når du afleverer dit budskab - dog med den tid til forklaring og dialog, som der kræves.  

 

Mangel på feedback skaber mistrivsel 

 

Hvis du glemmer at give feedback eller bevidst ikke gør det, skal du vide, at det kan tolkes negativt af dine medarbejdere. Hvis de aldrig bliver anerkendt, kan de hurtigt få opfattelsen af, at du ikke er tilfreds med deres arbejde eller ikke lægger mærke til, hvad de laver.  

 

Langt de fleste medarbejdere sætter pris på feedback – både i forhold til det de gør godt, og det de kan gøre bedre. Det skaber motivation og udvikling. Ikke-kommunikation kan omvendt resultere i stress, mistrivsel og dårligt arbejdsmiljø. Så tag ikke fejl af den værdi, en sund feedback-kultur har for din virksomhed. 

 

Læs: 5 gode råd til at modtage feedback 

© Emply ApS.
 
Alle rettigheder forbeholdes.