Ny lov om 

tidsregistrering 
– det skal du vide

Download guide

Klar, parat, start - nu skal du til at registrere arbejdstid


Fra 1. juli 2024 skal næsten alle medarbejdere til at registrere arbejdstid. Loven om tidsregistrering blev vedtaget i Folketinget den 23. januar, og den indebærer blandt andet, at du som arbejdsgiver skal implementere et
objektivt, pålideligt og tilgængeligt tidsregistreringssystem til medarbejderne.

I Emply glæder vi os til at lancere vores nye tidsregistreringsløsning, som er lige på trapperne. Den
lever selvfølgelig op til de kommende lovkrav og vil være enkel og nem for medarbejderne at bruge.


På siden her får det fulde overblik over reglerne og det, du skal forberede dig på, inden sommerferien og den nye tidsregistreringslov banker på døren. 

Hvorfor skal vi have en lov om tidsregistrering? 

I 2019 afgjorde EU-domstolen, at alle medlemslande skulle indføre regler om tidsregistrering. Baggrunden var, at en ansat mente, hun arbejdede flere timer end de tilladte 48 timer/uge over en periode på 4 måneder. Hun prøvede at bevise det, men kunne ikke fremskaffe nok dokumentation og tabte sagen. Domstolen udtalte efterfølgende, at en medarbejder altid skal kunne dokumentere overholdelse af arbejdstidsregler.  

Loven er altså til for at passe på medarbejderne og sikre, at de ikke arbejder for meget.

Hvilke krav er der til tidsregistreringssystemet?

Du skal som arbejdsgiver have indført et objektivt, pålideligt og tilgængeligt tidsregistreringssystem til medarbejderne inden 1. juli 2024. Systemet skal give medarbejderne mulighed for at måle deres daglige arbejdstid, herunder også overarbejde, transporttid, rådighedsperioder og andet der ikke betragtes som hviletid.  

Du bestemmer selv, hvilken metode du vil bruge til tidsregistrering, men du skal være opmærksom på tre betingelser:  

  • Metoden, du vælger, skal kunne registrere alle forhold i forbindelse med arbejdstidsregler  
  • Du skal sørge for, at dine medarbejdere altid selv kan se deres egne oplysninger  
  • Du skal opbevare de registrerede oplysninger i mindst fem år 

Hvad tæller som arbejdstid?

Når vi taler arbejdsmiljøregler, findes der kun to typer af tid – nemlig arbejdstid og hviletid. Men hvad gælder som det ene og det andet? Det giver vi et bud på her.

Tid på arbejde 

Tiden på arbejdspladsen skal registreres som arbejdstid, men hvad med frokostpausen – tæller den også med som arbejdstid? 

Hvis du spiser forkost foran PC’en eller kan kaldes ud til telefoner og kunder, skal pausen registreres som arbejdstid. Men hvis du helt selv kan bestemme, hvad du bruger pausen til, gælder den som hviletid.

 

Rejsetid 

Om rejsetid skal registreres som arbejdstid kommer helt an på, hvilken type “rejse” det drejer sig om. Rejsetid mellem din faste arbejdsplads og hjem skal ikke registreres som arbejdstid. Men hvis du transporterer dig for arbejdsgiver, for eksempel til et kursus, så skal tiden, der overstiger din normale arbejdstid, registreres som arbejdstid.

 

Rådighedstid 

Hvis du er på arbejdspladsen og skal stå til rådighed, tæller det som arbejdstid. Og sådan er det generelt også, hvis du skal stå til rådighed udenfor arbejdspladsen. Men hvornår rådighedsperioder er arbejdstid og hviletid afgøres altid konkret. 

Sådan kan du forberede dig på de nye regler

Det er en god idé at være godt forberedt, inden loven om tidsregistrering træder i kraft 1. juli 2024. Afsæt gerne et par måneder til at få opgaven ind under huden, og tag stilling til:

  • Hvilket system/metode I vil bruge til tidsregistrering
  • Hvor ofte medarbejderne skal registrere arbejdstid (for eksempel hver dag eller hver uge)
  • Om lederne skal godkende tidsregistreringerne - ønsker I det, så fastlæg en procedure for det
  • Om I vil registrere pauser
  • Hvilken historie I vil fortælle internt til medarbejderne om de nye tidsregistreringsregler, og hvordan I vil gøre medarbejderne klar til opgaven

Lessor Groups løsninger til tidsregistrering gør opgaven nem

Har du et tidsregistreringssystem, der lever op til lovkravene? Hvis ikke anbefaler vi, at du begynder at kigge efter en løsning hurtigst muligt. I Lessor Group har vi tre stærke og intuitive løsninger, der gør opgaven nem for både dig og dine medarbejdere. Læs mere om Emply, LessorWorkforce og Danløns app herunder.

Emplys løsning til tidsregistrering

I Emply har vi en helt ny tidsregistreringsfunktion på vej, som sikrer, at du kan overholde alle de kommende lovkrav. Den vil være enkel og nem for medarbejderne at bruge og kræve minimal opsætning.

Vi glæder os til snart at dele mere om løsningen, som vi forventer at have klar inden den 1. juli 2024. 

Lessors løsning til tidsregistrering

LessorWorkforce er vores tidsregistreringsløsning i Lessor. Med systemet kan du sikre fuld overholdelse af reglerne, uanset om dine medarbejdere er timelønnede eller funktionærer.

Med LessorWorkforce kan du let trække rapporter og holde styr på, om der er ved at ske brud på eksempelvis 48-timers reglen eller 11-timers reglen. Og dine medarbejdere kan nemt og hurtigt registrere deres arbejdstid i app'en.

Book en demo af LessorWorkforce

Danløns løsning til tidsregistrering

Inden længe kan dine medarbejdere registrere arbejdstid i Danløns gratis app.

Tidsregistreringsfunktionen lever op til alle de kommende lovkrav og vil være enkel og nem at bruge.

Se webinarer om tidsregistrering i Danløn

Få svar på de mest stillede spørgsmål om tidsregistrering

I vores FAQ-sektion kan du få svar på de mest stillede spørgsmål i forbindelse med tidsregistrering. 

Gå til FAQ
© Emply ApS.
 
Alle rettigheder forbeholdes.