10 mar 2024

Få svar på de mest stillede spørgsmål om tidsregistrering

Fra 1. juli 2024 skal næsten alle medarbejdere til at registrere arbejdstid. Her får du svar på de mest stillede spørgsmål i den forbindelse.

 


Hvor gælder reglerne?
 


Reglerne gælder i Danmark, men ikke i Grønland og på Færøerne.
 

 

 

Hvilke virksomheder skal registrere tid? 


Loven om tidsregistrering gælder for alle virksomheder uanset størrelse. Der er altså ikke nogen nedre grænse. Der er dog et krav om, at der skal være ansatte i virksomheden, så enkeltmandsvirksomheder uden ansatte er ikke omfattet.
 

 


Hvor lang implementeringstid er der lagt op til i lovforslaget?
 


Det er ingen implementeringstid. Det betyder, at dine medarbejdere skal kunne registrere arbejdstid fra 1. juli 2024.
 

 

 

Kan ledere som salgschefer, produktionschefer og økonomichefer være undtaget fra tidsregistrering? 


Det er altid en individuel vurdering, om en leder kan undtages fra tidsregistrering eller ej. Det er dog afgørende, at lederen er ”selvplanlægger”. Det betyder, at vedkommende selv kan bestemme sin arbejdstid, og at arbejdstiden er svær at fastlægge på forhånd.   
 

Der kan ikke gives et præcist svar på, om specifikke stillinger kan undtages fra tidsregistrering, men hele grupper kan med sikkerhed ikke. Hvert job vil kræve en individuel gennemgang. Der er også sikkert, at en eventuel fortolkning vil skulle vurderes indskrænkende, og her vil udgangspunktet sandsynligvis være et nej til at slippe for tidsregistrering. Men resultatet kan godt ændre sig, hvis argumenterne er stærke nok. 



 

Skal medarbejdere i senior- og flexjob tidsregistrere?


Kravet om tidsregistrering afgøres af, om du er lønmodtager og omfattet af arbejdsmiljøreglerne. Det handler altså ikke om ansættelsesvilkår. En status som flexjobber, deltidsmedarbejder eller andet vil altså ikke alene kunne afgøre, om du er undtaget kravet om tidsregistrering.   

 
Hvem har ansvaret for, at der registreres arbejdstid?
 


Loven beskriver ikke, hvem der har ansvaret for, at medarbejderne får registreret deres arbejdstid. Men med fortolkning fra almindelige arbejdsmiljøretlige regler må det konkluderes, at arbejdsgiver har ansvaret - ligesom arbejdsgiver har ansvaret for, at en medarbejder har det rette sikkerhedsudstyr på, selvom medarbejderen selv har valgt at tage det af.   
 

   

 
Kan en overenskomst påvirke tidsregistrering?


I mange love er der mulighed for, at der kan fastlægges andre regler i overenskomster. 
 

 

De nye regler om registrering af arbejdstid kommer fremadrettet til at være en del af arbejdstidsdirektivet, og her vil der også være mulighed for fravigelser i reglerne om arbejdstid via overenskomstaftaler på specifikke områder. 

 

Så for at sikre at du overholder de nye regler om tidsregistrering, er det vigtigt at undersøge din overenskomst, hvis du har en. Her kan du se, om der er andre aftaler, der kan have indflydelse på tidsregistreringen.  

 


Er der andre nye regler i loven?


De nye regler åbner op for, at anerkendte og landsdækkende overenskomster kan fastlægge såkaldte OPT OUT-regler. OPT OUT giver mulighed for, at enkelte medarbejdere ikke behøver at overholde det maksimale krav om 48 timers arbejde om ugen i gennemsnit over en periode på fire måneder.
Hvis sådanne regler er fastsat i overenskomster, behøver disse medarbejdere ikke at registrere deres arbejdstid.

© Emply ApS.
 
Alle rettigheder forbeholdes.