5 gode råd til at modtage feedback
God, konstruktiv feedback fremmer trivsel og udvikling på arbejdspladsen. Men hvordan håndterer du bedst at modtage feedback fra en leder eller en kollega – især hvis du er uenig eller føler dig kritiseret? Det ser vi nærmere på her.
Som feedback-giver er der meget, du skal være opmærksom på for at fremme den gode dialog og positive udvikling. Det kræver øvelse. Men det er også vigtigt at lære, hvordan du modtager feedback. Konstruktiv feedback er nemlig ikke ensbetydende med positiv feedback. Den kan lige så vel være negativ – men lad dig ikke slå ud af det. Negativ feedback kan være nyttig og lærerig, hvis den leveres med gode intentioner.
Feedback er udvikling, ikke afvikling
Det kan være ubehageligt at få at vide, at du bør ændre dine handlinger eller adfærd i bestemte sammenhænge. Men ved at indgå i dialogen med din leder eller kollega med en positiv indstilling, kan du få det bedste ud af jeres samtale.
Når du bliver gjort opmærksom på, hvordan andre mennesker ser dig, får du mulighed for at vælge, hvordan du gerne vil udvikle dig fremadrettet. Din opfattelse af dig selv stemmer ikke altid overens med andres opfattelse. Og selvom det i første omgang sikkert er svært at høre, kan det være en hjælp at blive klar over. Husk på, at feedback handler om udvikling - ikke afvikling eller kritik.
Vi har fået vores HR-ekspert og Senior Manager Mette Nørlem til at give sine 5 bedste råd til, hvordan du modtager feedback på jobbet.
- Vær opmærksom på din relation til den, der giver feedback
Hvis du ikke bryder dig om den person, der skal give dig feedback, har du fra starten af samtalen større modstand på at lytte og forstå. Så ved at være opmærksom på din relation til feedback-giveren, kan du minimere modstanden og gå ind i dialogen med en mere open-minded indstilling.
- Anerkend intentionen
Du kan godt opleve at få feedback, du ikke kan lide eller er enig i. Men hvis du anerkender din leders eller kollegas oprigtige ønske og intention om at skabe udvikling, kommer I bedre fra start med den positive dialog. Hvis du er i tvivl om, hvad der menes med feedbacken, så spørg gerne ind, og efterlys konkrete eksempler, hvis du har brug for det.
- Lyt åbent
Hvis du oplever at få feedback, der føles som kritik, vil du højst sandsynligt gå i forsvarsposition. Det betyder, at du ikke lytter ordentligt, men i stedet sidder og overvejer, hvordan du kan modargumentere det, der bliver sagt. Hvis feedback skal virke, er det en god idé at gå ind i samtalen med et åbent sind. Lyt til det, der bliver sagt, og undgå at lade dine følelser styre dig. Jo mere neutral du kan være i situationen jo bedre.
- Vær nysgerrig
Når du lytter åbent til feedback, giver det dig mulighed for at være mere nysgerrig på det, der bliver sagt. Du kan for eksempel bedre reflektere over, hvorfor der gives feedback, og hvad resultatet kan være, hvis du tager den til dig.
- Tænk på, hvad du vil gøre med feedbacken
Når du har fået feedback fra en kollega eller chef, så reflektér efterfølgende over, om du vil handle på den eller ej. Måske vil du gerne arbejde videre med noget af det, mens andet er irrelevant for dig. Det er din beslutning, hvad du vil gøre med feedbacken, og du har ret til at ignorere, hvad andre mener om dig. Husk på, at feedback er gode råd – ikke ordrer.
Læs også: Feedback-kultur styrker din virksomhed