En sund feedback-kultur er fundamentet for trivsel, udvikling og godt samarbejde mellem ledere og medarbejdere. Men hvordan skaber du en kultur, hvor alle føler sig trygge ved at give konstruktiv og reel feedback, der gavner hele virksomheden? Det dykker vi ned i her.
Udgangspunktet for enhver udvikling er viljen og evnen til at lære nyt eller ændre adfærd. Udviklingen kan være motiveret af dig selv, fordi du har lyst til at dygtiggøre dig på et område eller tilegne dig nye kompetencer. Det kan for eksempel være et mål om at lære kinesisk eller blive bedre til at sige fra.
Men udviklingen kan også ske på baggrund af feedback. På en arbejdsplads vil det typisk være dig som leder, der giver feedback til medarbejderen om styrker og svagheder. Måske har medarbejderen potentiale til at varetage endnu mere ansvar eller indgå i en ny rolle? Det kan også være, at medarbejderen kan blive en bedre kollega, hvis han eller hun justerer på sin adfærd i visse situationer?
Læs: 10 gode råd til at give værdifuld feedback
Nogle gange kan det være svært for medarbejderen at se de udviklingsmuligheder eller behov selv. Derfor er det vigtigt, at du som leder gør opmærksom på dem via feedback. Så hvis feedback-kulturen i din virksomhed ikke allerede blomstrer, så kan det godt betale sig at sætte ekstra fokus på den nu.
Feedback betyder, at du enten giver eller får en tilbagemelding på præstationer, adfærd eller metoder.
Feedback kan både være positiv og negativ, men du får størst succes med den, hvis du er konkret, objektiv og konstruktiv i din tilgang. Hvis du gerne vil udvikle eller ændre en adfærd hos en medarbejder med bedre resultater til følge, så er det ikke ligegyldigt, hvordan du leverer din feedback. Den skal først og fremmest være værdifuld og brugbar for modtageren.
Læs: 5 gode råd til at modtage feedback
I nogle virksomheder er ledere og medarbejdere gode til at give hinanden feedback – både når den er positiv og negativ. Men mange steder er der en kultur, hvor der ikke rigtig bliver sagt noget. Det er ærgerligt, for en sund feedback-kultur er hele fundamentet for medarbejdernes og dermed organisationens udvikling.
Feedback-kultur bliver ikke naturlig fra den ene dag til den anden. Den er svær at skabe, fordi det kan være grænseoverskridende for mange at skulle give eller få feedback. Så vær opmærksom på, at det kræver tid, øvelse og tålmodighed at skabe en feedback-kultur, som alle trives med.
Her er 3 vigtige steps til at opnå en god feedback-kultur:
Hvornår giver vi feedback (hele tiden, ved 1-1-samtaler, på vej hjem fra arbejde)?
Hvem må give feedback (ledere, medarbejdere, alle)?
Hvor må der gives feedback (i enerum, på fællesmøder, ved kaffemaskinen)?
Men der skal også være en klar definition af, hvad formålet med feedbacken er - nemlig at den bidrager til, at alle i virksomheden udvikler sig, bliver dygtigere og skaber bedre resultater.
Med Emplys HRM-løsning kan du samle alle dine HR-opgaver i ét system. Platformen understøtter hele medarbejderrejsen fra jobannoncering til fratrædelse og optimerer og effektiviserer arbejdsgange for både HR, ledere og medarbejdere. Med vores Feedbackmodul har du de optimale muligheder og værktøjer til at skabe en god og effektiv feedback-kultur, der gavner hele virksomheden.
Emner
Relaterede artikler