01 apr 2024

Motivér dine medarbejdere gennem udvikling og e-læring

Det styrker motivationen, når medarbejdere får mulighed for at udvikle sig og vokse med jobbet. Derfor kan individuelle læringsforløb hjælpe dig med at forbedre både kompetencerne og tilknytningen hos dine nøglemedarbejdere.

 

Udvikling og mestring i jobbet er parametre, som medarbejdere vægter højt. Det stiller krav til dig som arbejdsgiver, hvis du vil have motiverede og engagerede medarbejdere med de rette kompetencer. Medarbejderudvikling er altså essentielt for din virksomheds succes – og for at dine medarbejdere lykkes i deres job, forklarer Mette Nørlem, HR-ekspert og Senior Manager i Lessor Group: 

 

– Vi elsker fornemmelsen af at være gode til vores job, og det giver stor motivation. Men det er arbejdsgiverens ansvar at klæde medarbejderne godt på til at mestre deres job. Hvis de skal varetage nye opgaver eller udfordringer, så skal virksomheden understøtte udviklingen. 

 

Mette Nørlem pointerer, at det er risikabelt, hvis der går for meget rutine i medarbejdernes opgaver – for så bliver de ikke udfordret nok. Og det ærgerlige resultat kan være utilfredse medarbejdere, der i værste fald skifter job. Det er dog vigtigt at huske, at medarbejderne kan have forskellige ønsker til udvikling, og derfor er det en fornem lederopgave at mærke, hvad der er rum til hos den enkelte. 

 

 

Tre tendenser, der holder medarbejdere motiveret: 

 

 

Læs også: De fem mest afgørende parametre for medarbejdertrivsel 

 

 

Hvordan får du succes med kompetenceudvikling gennem e-læring?  

 

Et kontinuerligt og systemsat arbejde med medarbejdernes kompetenceudvikling kan godt minde om en tur i IKEA. Krogede veje, overvældende muligheder og langt til mål (og udgangen). Derfor er det ifølge Mette Nørlem vigtigt, at du har øje på bolden og husker, hvad der egentlig er vigtigt for, at udviklingen lykkes – både for medarbejder og leder: 

 

– Al læring handler om at kunne omsætte viden til det praksisniveau, der giver mening for den enkelte medarbejder. Jo tættere du kan komme på praksis og konkrete læringssituationer, jo mere relevant bliver det. Hvis medarbejderen ikke kan omsætte ny læring til noget, der kan bruges i hverdagen, så vil medarbejderen ofte finde det uanvendeligt. 

 

Med e-læring kan du tilrettelægge kurser, emner, opgaver og øvelser, så det tager udgangspunkt i virksomhedens virkelighed. Og derfor er du tættere på at kunne imødekomme medarbejdernes ønsker til relevant udvikling, så de hele tiden er motiverede – til gavn for tilknytningen og bundlinjen. Det er absolut også en fordel for din virksomhed, at udbyttet bliver større og tilpasset jeres virksomhed.  

 

Mette Nørlem har samlet tre råd til dig, der gerne vil arbejde med medarbejderudvikling gennem e-læringsforløb – og have succes med det: 

 

  1. Hav øje for forskellige læringsstile 
    Nogle typer lærer bedst ved at læse, andre ved at lytte, en helt tredje gruppe skal have noget i hænderne. Skift mellem tekst, video, podcast og måske noget gamification, så indholdet har en vis afveksling. 
     
  1. Sæt automatisering på målingen af kompetencer 
    Ved at køre e-læring i et system har du mulighed for automatisk at opdatere medarbejdernes kompetence-score efter afsluttede kurser. Helene skal have udbygget en kompetence til en 4’er på en skala fra 1-5, men for nuværende er hun en 3’er. Derfor sender vi Helene på e-læringskursus inden for kompetenceområdet med opgaver, øvelser osv. Når Helene har færdiggjort og bestået kurset, rykker systemet automatisk Helene op til en 4’er på skalaen. Det sparer dig tid og sikrer, at medarbejderne bliver belønnet hurtigt. 
     
  1. Skræddersy personaliserede forløb til medarbejderne – også i preboarding 
    Selvom det kan være en investering at udvikle og tilrettelægge e-læringsforløb og -kurser, så er brugssituationerne mange. Hvis du har mange kurser på hylden, har du den gyldne mulighed for at tilrette specifikke kursuspakker, der passer til den enkelte medarbejder. Det gælder også ved nye ansættelser og i preboardingen, hvor kommende medarbejdere typisk er allermest motiveret. 

 

Læs også: Feedbackkultur styrker din virksomhed 

 

 

Kilder:

© Emply ApS.
 
Alle rettigheder forbeholdes.