Din guide til tidsregistrering:
Det betyder loven

I denne guide gennemgår vi de vigtigste aspekter af tidsregistrering, du som medarbejder eller arbejdsgiver skal have styr på.

Download guide

Baggrund for loven om tidsregistrering

I 2019 afgjorde EU-domstolen, at alle medlemslande skulle indføre regler om arbejdstidsregistrering. Det gjorde de, fordi en medarbejder mente, hun arbejdede flere timer end de tilladte 48 timer/ uge over en periode på fire måneder.

 

Hun havde dog ikke tilstrækkelig dokumentation til at bevise det og tabte sagen. Efterfølgende udtalte domstolen, at en medarbejder altid skal kunne dokumentere overholdelse af arbejdstidsreglerne.

 

Loven om registrering af arbejdstid er altså til for at passe på medarbejderne og sikre, at de ikke arbejder for meget. Det betyder, at alle arbejdsgivere skal sørge for at overholde følgende regler:

Hvilke krav er der til tidsregistreringssystemet?

Ifølge loven skal arbejdsgivere indføre et "objektivt, pålideligt og tilgængeligt" tidsregistreringssystem til medarbejderne, inden 1. juli 2024, hvor medarbejderne kan måle deres daglige arbejdstid.

 

Som arbejdsgiver bestemmer du selv, hvilken metode du vil bruge til tidsregistrering. Det behøver altså ikke at være en elektronisk/digital løsning.

 

Er du på udkig efter et tidsregistreringssystem, skal du være opmærksom på, at det lever op til tre betingelser:

  • Systemet skal kunne registrere alle forhold med forbindelse til arbejdstidsregler.
  • Medarbejdere skal altid kunne se deres tidsregistreringer.
  • Oplysningerne om registrerede arbejdstimer skal opbevares i mindst  fem år.

Hvad skal registreres som arbejdstid?

 

Det er vigtigt at forstå forskellen mellem arbejdstid og hviletid under de nye regler for tidsregistrering.

Tid på arbejde
Tiden på arbejdspladsen skal selvfølgelig registreres som arbejdstid, især hvis du har arbejde, der strækker sig ud over normale arbejdstider. Men hvad med frokostpausen? Hvis du spiser frokost foran computeren eller forstyrres af kunder i pausen, skal det registreres som arbejdstid. Kun når du frit kan bruge pausen, gælder den som hviletid og behøver ikke registreres.
Rejsetid
Om rejsetid skal registreres som arbejdstid kommer an på, hvilken type rejsetid det handler om. Din normale transporttid til og fra arbejde skal ikke registreres som arbejdstid. Men hvis du f.eks. skal til kursus, kundebesøg eller andet i arbejdsregi, skal det registreres.
Rådighedstid
Hvis du skal stå til rådighed, hvad end du er på arbejdspladsen, eller det er ude for din normale arbejdstid, tæller det som arbejdstid. Der findes dog et hav af undtagelser, og der kan være specikke regler i din virksomhed.

Har I en politik for tidsregistrering? 

Fik din virksomhed afsat den fornødne tid til at finde og implementere et tidsregistreringssystem, da reglerne trådte i kraft 1. juli 2024 midt i sommerferien?

 

Det kan føles, som en stor vane for alle i virksomheden at skulle til at registrere tid. Derfor kan det være en god idé at udarbejde en politik eller et regelsæt, der gør det klart for alle, hvordan tidsregistreringen skal forgå hos jer.

Her er nogle spørgsmål, der kan hjælpe jer med at opsætte en politik:

  • Passer den metode eller det system I har valgt til jeres politik eller behov?
  • Hvor ofte skal medarbejderne registrere arbejdstid?
  • Skal I fastsætte godkendelsesprocesser?
  • Kan registreringer og godkendelsesprocesser være automatiske?
  • Ønsker I et komplet overblik over arbejdsdage og fravær ved også at inkludere registrering af pauser og ferie?

Paychex Europe løsninger gør tidsregistrering nemmere

Har du et tidsregistreringssystem, der lever op til lovkravene? Hvis ikke kan vi anbefale en løsning fra Paychex Europe. Vi har tre stærke og intuitive løsninger, der gør opgaven nem for både dig og dine medarbejdere.

Emplys løsning til tidsregistrering

I Emply har vi et helt nyt tidsregistreringssystem, som sikrer, at du kan overholde alle lovkrav – simpelt, trygt og nemt. Det er den enkle løsning, hvor alle medarbejderne nemt kan opsætte og bruge ved at automatisere tidsregistreringen eller registrere efter behov direkte i appen.

Vi glæder os til snart at dele mere om løsningen. I oktober kobler vi vores fraværsfunktion sammen med tidsregistrering, så du får det komplette overblik samlet ét sted.

 

Lessors løsning til tidsregistrering

LessorWorkforce er vores tidsregistreringsløsning fra Lessor. Med systemet kan du sikre fuld overholdelse af reglerne, uanset om dine medarbejdere er timelønnede eller funktionærer.

Med LessorWorkforce kan du let trække rapporter og holde styr på, om der er ved at ske brud på eksempelvis 48-timers reglen eller 11-timers reglen. Og dine medarbejdere kan nemt og hurtigt registrere deres arbejdstid direkte i appen.

Book en demo af LessorWorkforce

Danløns løsning til tidsregistrering

Nu kan dine medarbejdere registrere arbejdstid i Danløns gratis app.

Tidsregistreringsfunktionen lever op til alle lovkravene og er enkel og nem at bruge.

Læs mere om Danløns tidsregistrering

Få svar på de mest stillede spørgsmål om tidsregistrering

I vores FAQ-sektion kan du få svar på de mest stillede spørgsmål i forbindelse med tidsregistrering. 

Gå til FAQ
© Paychex Danmark ApS.
 
Alle rettigheder forbeholdes.